söndag 10 februari 2008

Antisladd: 6 videofilmer

Antisladdsystemen har olika namn och förväxlas ibland med antispinn.
Den förväxlingen kan vara farlig, eftersom äldre antispinnsystem gör att framhjulsdrivna bilar sladdar lättare.
Se reportaget Spinnkrocken (hittills i fyra delar).

Utförligare förklaringar med mer stringent ordval kanske man kan önska sig. Men fina bilder och enkla funktionsbeskrivningar bjuder Bosch på i de här tre filmerna.

52 sekunder för förare med förförare "ESP3"


2min 18s med förklaring på engelska "ESP1"


6min 7s med mer (att låta sig luras av :-) "ESP6"


Bosch har både trycksaker och en webbplats om ESP (Electronic Stability Program), som går djupare.

Det finns ännu roligare videosekvenser från TV4-programmet "I polisens kamera", där jag visade Artur Ringart hur antisladd funkar i både teori och praktik. Men de filerna kan jag inte lägga ut på webben utan lov från programmets upphovsmän. Och jag har ännu inte försökt nå dem som kan bevilja tillstånd. Det kanske kommer senare.

Hur såg det ut efter TV4-inspelningarna, när vi körde samma bil med antisladdfunktionen bortkopplad på gamla F18-fältet i Tullinge?
Jo, det framgår av videosekvenserna på en halv minut vardera i inläggen
Varför sladdar bilen? (15 juli 2007)
Video med sladdande bil varnar för farliga missförstånd och vattenplaning bak (2okt-07)

Under Volvon är Skidcar monterad, för att minska väggreppet. Hemmabanan för Skidcar är Gotland Ring, som demonstreras av Victor på videon i inlägget
Så funkar vinterdäck - 11 praktiska tips (2nov-07)

Inga kommentarer: